Tampereen raitiotieliikenne käynnistyi elokuussa 2021, ja Kemionin liukkaudentorjunta-aineet olivat käytössä jo ensimmäisenä talvena. Testejä Kemionin tuotteilla oli tehty jo edeltävänä talvena 2020, jolloin selvitettiin mihin eri käyttökohteisiin Kemionin tuotteita voi käyttää.
Yhteistyö Kemionin ja Tampereen Ratikan välillä sai alkunsa YIT:n kautta, jolla oli entuudestaan hyviä kokemuksia Kemionista. Raitiotien kunnossapidon suunnittelussa oli selvää, että käytettävien aineiden tulee olla mahdollisimman vähän korrosoivia ja biohajoavia, jotta ne suojaavat ratainfraa ja kalustoa sekä soveltuvat pohjavesialueille, joilla rata osin kulkee.
Tuotekehitystä yhteistyössä
Kemion on kehittänyt erityisesti rauta- ja raitioteiden tarpeisiin soveltuvan Eco-Melter RAIL -tuotesarjan, joka vastaa raideympäristön talvihaasteisiin. Tuotteet on suunniteltu toimimaan tehokkaasti vaihtelevissa ja vaativissa sääolosuhteissa, joissa raiteille kertyvä lumi ja jää voi aiheuttaa liukkautta sekä siten häiriötä liikennöintiin.
Alhaiset korroosiovaikutukset varmistavat, että ne soveltuvat herkkiin kohteisiin, kuten vaihteisiin, kiskoihin ja muuhun ratainfraan. Soveltuvien aineiden avulla voidaan pitää turvallisesti raiteet toimintakunnossa sekä vähentää talvisäästä aiheutuvia häiriöitä.
RAIL -tuotesarja käytössä
Kemionin kehittämää Eco-Melter RAIL -liuosta käytetään erityisesti kiskoille ja vaihteisiin ennakoivasti ennen lumisateita sekä harjauksen jälkeen. Tuote pitää lumen ja jään irti kiskosta, jolloin ne on helppo poistaa harjaamalla. Tampereen Ratikka on kehittänyt oman levityskaluston, jonka avulla kiskouran puhdistus ja nesteen levitys voidaan tehdä peräkkäin. Tämä mahdollistaa tehokkaan jäätymisen ennaltaehkäisyn: harjaus poistaa lumen ja roskat, ja neste estää jään kiinnittymisen kiskoon.
Ratikan käytössä on myös Eco-Melter S-RAIL -rae, jota on hyödynnetty esimerkiksi risteysalueilla, vaihdeympäristöissä ja kumipyöräliikenteen ylityskohdissa. Rakeen sulatusteho säilyy pitkään, ja se puree hyvin polanteen läpi. Haastavissa olosuhteissa käytetään yhdistelmänä nestettä ja raetta. Ensin levitetään rae ja perään neste, jonka jälkeen jään poisto mekaanisesti helpottuu.
Kemion on kehittänyt Tampereen ratikan tarpeisiin myös huurteenpoistoliuos Eco-Melter WIRE:n. Liuos levitetään johdinlankoihin erityisellä levityslaitteella ja sillä estetään jään muodostuminen johtimiin.
Kunnossapitoa kriittisissä paikoissa
Varikoiden sisään- ja ulosajoraiteet, ylikäytävät sekä vilkkaat rataosuudet vaativat erityistä huomiota. Talvisin levityksiä tehdään useita kertoja viikossa. Kunnossapitokausi ylettyy yleensä marraskuusta huhtikuuhun, riippuen talvesta. Mekaaninen poisto ja kiskohiontavaunu ovat yhä käytössä, mutta jäänestoaineet säästävät työaikaa ja kustannuksia. Liukkaudentorjunta vähentää tarvetta käsityönä tehtävälle jään poistolle, jolloin työturvallisuus paranee.
Toimiva ja joustava yhteistyö
”Kemionin tuotteet ja ohjeistus ovat vastanneet tarpeisiin hyvin, ja toimitusketju on toiminut luotettavasti. Yhteistyö on ollut joustavaa, ja Kemion on kehittänyt tuotteitaan raitiotien erityisvaatimusten mukaan. Tästä esimerkkinä nestemäisen RAIL:in yhteensopivuus ratainfran kanssa on varmistettu jo ennen käyttöönottoa.” tiivistää Pekka Salminen, kunnossapitoallianssin työnjohtaja.
Viimeiset kolme talvea ovat sujuneet hyvin, ja Tampereen Ratikan luotettavuus on pysynyt lähes 100 prosentissa. Myös Lentävänniemen linjan liikennöinnin aloitus talvella 2025 onnistui ilman ongelmia kiitos ennakoivan kunnossapidon ja toimivien liukkaudentorjuntaratkaisujen.
Lue lisää Tampereen Ratikasta täältä.


